TIEDOTTEET JA TARJOUKSET
Ruosteinen vai puhdas auto?
Ruoste on yksi autoilijoiden ja autojen pahimmista vihollisista. Se on paitsi ikävän näköistä, mutta alentaa myös auton arvoa ja aiheuttaa pahimmillaan jopa melkoisen turvallisuusriskin. Meillä Suomessa altistuvat automme vaihtelevien sääolosuhteiden lisäksi mm. maantiesuolalle ja hiekoitussoralle. Näin korroosiolla on erittäin suotuisat lähtökohdat syntyä ja levitä ajoneuvojemme pinnoilla. Näkyvien maalipintojen lisäksi ruoste viihtyy hyvin auton alustassa sekä muissa päälle päin näkymättömissä osissa.
Helpoin tapa torjua ruostetta on huolehtia, että auto pestään riittävän usein. Markkinoilla tarjolla olevat ruosteenestokäsittelyt ovat usein kalliita ja niiden soveltuvuus omalle autolle täytyy tarkistaa aina tapauskohtaisesti. Autotehtaiden omat ruostesuojaukset puolestaan ovat monissa tapauksissa osoittautuneet meidän haastaviin olosuhteisiimme liian heppoisiksi.
Autopesulta vaadittavat ominaisuudet ja pesutiheys vaihtelevat vuodenaikojen mukaan. Useimmin auto tulisi pestä talvisin, jolloin ruostuminen pääsee helpoiten alulle kosteuden ja lämpötilojen vaihtelun myötä. Lisäksi tiesuola syövyttää omalta osaltaan auton rakenteita. Kesäaikaan ongelmia aiheuttavat etenkin hyönteiset ja lintujen ulosteet, sillä aurinko polttaa lian nopeasti kiinni maalipintaan. Lisäksi ilmansaasteet ja pakokaasut kerryttävät maalipinnalle likakerrosta vuodenajasta riippumatta. Kosteus pääsee näiden likahiukkasten kautta kiinnittymään maalipintaa. Tämä tarkoittaa käytännössä hitaampaa kuivumista ja suurempaa ruostumisriskiä.
Oma lukunsa autonpesussa on alustan puhdistaminen. Nykyään jo useimpien autojen pohjasta löytyy kiveniskemiltä suojaava muovipeite, mutta ruostumista eivät nämäkään estä. Niinpä alusta kannattaakin pestä ainakin talven pahimpien suolaroiskeiden jäljiltä puhtaaksi. Lisäksi tulee huolehtia pyöräkoteloiden putsaamisesta aika ajoin, sillä jarrulevyt ovat yksi yleisimmistä paikoista joihin korroosio ensimmäisenä iskee.
Ruoste maalipinnassa on lähinnä esteettinen haitta, joka vaikeuttaa jälleenmyyntiä. Muualla rakenteissa, kuten pyöräntuennassa tai alustassa se saattaa kuitenkin jo vaikuttaa suoraan auton turvallisuuteen mm. kolaritilanteissa. Tässä lieneekin jo syitä kerrakseen pistää korroosio kuriin säännöllisen ja olosuhteet huomioon ottavan pesun avulla.